Det var en vacker tid

maj 17, 2009 at 5:53 e m (Mediakommentar, Politik)

en fri och otämjd tid. Internet lät sig inte begränsas, en syndaflod av kreativitet och galenskap som i ren anarki tog över det som ursprungligen var ett nätverk strikt helgat åt forskning och militära ändamål.

Jag skulle inte vilja utge mig för att vara någon pionjär, jag har alltid befunnit mig lite bekvämt i bakvattnet på de verkliga utforskarna, men jag har ändå varit 0nline sedan 1994. Sedan 1990 om man räknar min tid på uppringda BBS:er, skickandes echo-mail. (Shoutout till alla som hängde på Midgård BBS, särskilt de tre fyra vars namn jag tappat bort som var med på min Shadowrun PBM-kampanj, även om den aldrig riktigt flög… det kändes i alla fall jävligt cyberpunk då).

Jag hade min första hemsida redan innan Internet utsågs till årets julklapp och jag såg Aftonbladets webbtidning födas som ett utlägg av kultursidan. Jag chattade på postens chatsida OSA (shoutouts to my peeps där med).

Jag muddade på  NannyMUD och fantiserade om hur man kanske kunde ha någon form av grafiska muddar där spelaren kunde röra sig fritt i en tredimensionell värld. (Av någon anledning missade jag Ultima Online-svängen, men det var väl bara tur för då hade jag aldrig fått en utbildning avklarad).

Internet har alltid varit oreglerat och fullt av underliga avarter för mig, och det har varit det som är charmen Det är en värld som speglar den vi alla lever i, inte en tillrättalagd Disney-lekplats där användarna fångas i det som är acceptabelt och normerande. Visst, det har sina fel, jag minns när man kunde ha en offentlig emailadress helt utan att få den dränkt i spam om penisförlängningar och v1a99r4! och jag har inte på något sätt lust att försvara förekomsten av barnporr (även om jag måste säga att om det var lika vanligt förekommande som skrämselbilden tycks vilja göra gällande skulle 90 procent av allt du ser på Internet vara barnporr istället för att som idag vara så slutet att inte ens rädda barnens spårare som aktivt söker efter webbplatser hittar särskilt mycket).

Men ändå, med alla sina fel och brister, det är vårt Internet, det är vår information superhighway, vår webb och vår matris. Det internet vi har idag är det Internet som vi hoppades skulle utvecklas till den värld där någon bygger Black Sun-klubben, där nyfödda AI:n tar sina första steg mot singulariteten och där någon en dag öppnar en port mot Otherland.

Men det är för stort för sitt eget bästa, för vildvuxet och oreglerat. Svenska Dagbladet rapporterar att forskare och telekombolag vill bygga ett nytt och bättre Internet 2.0.

Hur mycket jag än skulle vilja bli av med en del av problemen och osäkerheten på Internet måste vi vägra. Det välansade och prydliga brittiska gräsmatte-internet kommer inte ha samma bredd och djup som den otämjda sommaräng vi har idag. Om kommersiella och statliga intressen tillåts reglera Internet kommer de sista friplatserna att försvinna, vi kommer inte längre att kunna byta tankar och erfarenheter med varandra som vi vill, utan bara i enlighet med de filter som överheten bestämmer.

Låt min parafrasera Opassande här: Hur mycket säkerhet behöver vi? och hur mycket säkerhet tycker de som bygger det nya Internet att vi behöver? Mjölet i min påse må vara rent, men kommer det fortsätta vara det när inspektörerna stuckit ner sina smutsiga händer i det?

Utvägen blir att själva bygga Internet. Ad Hoc, mellan trådlösa nätverkskort och över radiolänkar kan vi kommunicera fritt och krypterat utan att någon annan skall styra upp. Informationen vill vara anarkistisk såväl som fri.

Jag känner ett behov av att tillverka en pyjamas i folie för att matcha den nattmössa många säkert tycker att jag har på mig. Men fråga er själva, är det verkligen så troligare att telekombolagen är intresserade av anarki och fritt utbyte av tankar och erfarenheter än att de är för ordnung, räta led och reglerade fora där en ordentlig avgift kan tas ut?

Kommentera

