Beslutsprocesser

maj 20, 2009 at 11:05 f m (Politik)

Jag funderade på det här med chefer och kom fram till att min idealchef är någon som precis dött och håller på att ersättas med ett akvarium fullt med guldfisk. Sen insåg jag att guldfisk är den perfekta ersättaren för alla chefsprocesser, det är billigare, miljövänligare och mindre fyllt av korkade förutfattade meningar om hur en verksamhet ska bedrivas.

Du delar helt enkelt upp akvariet i en ”JA”-halva och en ”NEJ”-halva och låter demokratiskt den sida som flest guldfiskar befinner sig på bestämma svaret på varje fråga som de anställda ställer. Guldfiskar har samma förmåga att förutsäga framtiden och agera korrekt på kommande behov som chefer och de gör det för en handfull brödsmulor om dagen.

Sen insåg jag att det är en lysande lösning på det demokratiska problemet också, alla har råd att muta guldfisk och det är betydligt mycket billigare att ha 349 guldfiskar i en tank än att ha 349 slöhögar som alla ska ha stöd för dubbel bosättning (”Men jag kan ju inte åka ut till min villa i Huddinge om jag måste sitta uppe sent och skriva interpellationer!”).

Dessutom ägnar den genomsnittliga guldfisken lika mycket tid för att sätta sig in i frågor de röstar om som den genomsnittliga politikern.

När vi drivit igenom guldfiskmodellen i Sverige är det dags att ta den till Europa, Tänk så mycket billigare det är att frakta en tank med guldfisk mellan Bryssel och Strassbourg en gång i månaden. Miljarderna vi sparar kan vi lägga på något meningsfullt, som att köpa guldplätterade toasitsar till alla som någon gång har haft, eller har en död släkting som någon gång har haft, ett skivkontrakt.

Kommentera

