Avdelningen sorgligt men sant

maj 22, 2009 at 3:11 e m (Kultur: Rörlig, Mediakommentar, Teknik)

Efter att ha skruvat upp en ny fin DVD-hylla i betongväggen ovan den nya fina 40-tums platt-TV:n (som jag fortfarande är lite nervös för att Stefan Sauk ska bryta sig in hos mig och stjäla) kunde jag konstatera att den klarade av att husera ungefär en halv bråkdel av vår filmsamling (den vi för övrigt inte snott ihop utan byggt med mycken möda och många pengar).

Till exempel kunde jag om jag ville lägga ungefär hälften av utrymmet på min extremt skrymmande Stargate: SG1-samling (vilket fick mig att vilja svära högt över de otroligt inkompakta askarna). Men om man valde bort Stargate fick vi i alla fall in resten av boxarna. Var våra 2-300 filmer ska stå däremot är oklart. Några kan man ju få in i det fina Robot-skåpet som vi beställt, när det nu kommer, men lejonparten av all film vi redan har är helt enkelt orimligt platskrävande. Om man åtminstonde kunde få byta ut sina tjocka DVD-boxar mot slimline-boxar på något smidigt sätt.

Idag läste jag, på länk från Opassande, Kjell Häglunds krönika ”DVD-samlingens tid är ute” och kände igen mig. Jag älskar att äga och köpa film och CD-skivor, men det börjar bli för ont om plats. Jag kan inte för mitt liv göra mig av med mina samlade älsklingar, men hur ska jag få rum för nya? Önskar jag hade personlighetstypen som digitaliserar allt och sen bara slänger det.

Fast ärligt talat, om jag skulle digitalisera allt jag har, hur skulle jag få rum på min hårddisk?

2 kommentarer

  1. Niklas said,

    Du kan ju börja med att byta ut hårdplasten (både cd och dvd) mot mjuka plastfickor och förvara dem i lådor på djupet istället. Jag gjorde det faktiskt på inrådan från Hr Häglund i Aftonbladet för många år sedan. Nu finns det dvd-fickor med plats för ”allt”, och det är riktigt kul att samla på hårdvaran igen!

    • aberg said,

      Det är ett bra tips och jag funderade på det, men känner ändå att omslagen och paketeringen så ofta är en icke separerbar del av produkten (och andrahandsvärdet) så i så fall skulle jag vara tvungen att fylla ett par flyttkartonger på vår redan överansträngda vind med tomma DVD-förpackningar. Min sambo kan intyga att jag lider av patologiskt hamsterskap och faktiskt är diagnosticerad som fysiskt oförmögen att slänga någonting.

Kommentera

