Litet räkneexempel

juni 25, 2009 at 8:59 e m (fildelning, Kultur: Övergripande, Kultur: Ljudlig)

Ja, jag vet… jag vet…

Jag är förbannat tjatig hela jävla tiden. Jag envisas med att försvara tjuvar och banditer med löjliga argument som statistik från fyra stora oberoende universitet.

Men jag tänkte göra ett till försök att förklara att saker och ting inte är så enkla som Ronnie Sandahl, Alex Schulman och andra av Jan Guillous duktiga små bandhundar vill utmåla dem.

För en tid sen blev jag nyfiken på Satyricon, som jag hade hört mycket gott om från min gode vän O. Det var lite så där mellan lön och före Spotify och jag visste inte riktigt var jag skulle börja, så jag gick till The Pirate Bay. Där hittade jag en komplett diskografi av Satyricons skivor fram till ”Now, Diabolical”.

Jag gillade vad jag hörde Det nyare materialet mer än den klassiska Grieghallspunken visserligen, men i stort bestämde jag mig för att Satyricon var ett band för mig. Nu har jag ”stulit” sju skivor vilket i reda pengar motsvarar (med ett CD-pris på 149kr) 104 kronor om Satyricon har ett riktigt jävla bra superstjärneskivkontrakt på 10% (7*149*0,1=104,3). Om de har ett sämre kontrakt eller om jag skulle köpt låtarna på iTunes så kan det givetvis sjunka…. (7*99*0,03=20,79)

Så långt är jag med, om Frost och Satyr vill komma hem till mig och ge mig spö för att jag snott motsvarade en kvarts stor stark på Rockerfeller från dem så kan vi arrangera det nästa gång de är i Stockholm på turné eller så kan jag komma förbi deras replokal nästa gång jag har vägarna förbi Oslo.

Fast om vi ska vara ärliga så vill jag ha avdrag för samlingsplattan Ten Horns and Ten Diadems, med en låtlista och de andra sex skivorna så kan jag göra min egen Ten Horns and Ten Diadems med ett snyggare omslag.

Men historien slutade givetvis inte där. Inte nog med att Now, Diablolical och nya Age of Nero ligger på min ”att köpa”-lista. När Satyricon senast var i Stockholm för att lira köpte jag en biljett a 250 sek. Dessutom drog jag med R från San Francisco som ville se en nordisk black metal-spelning. Inte nog med det, jag köpte två snygga Satyricon T-shirts a 150 kronor styck.

Plötsligt har Satyricon gått och tjänat mellan 240 kronor och 400 kronor på mig (minus förlusten för det ”stulna” materialet då) räknat med en artistintäkt på 30-50% för konsertbiljetter och merchandise vilket verkar ligga inom normen.

Visst, jag hade kanske gått på Satyricon ändå, även utan att ladda ner skivorna… men skivorna var för mig ett viktigt sätt att inte köpa grisen i säcken.

16 Horsepower, som jag olyckligtvis inte kan stödja genom att se live… upptäckte jag genom Napster och köpte sedan nästan alla skivor med. Och om Woven Hands eller Lillium släpar sig hit när jag är medveten om det så ska jag gladeligen slanta upp för både konserbiljetter och T-shirts där med.

Jag har pengar, jag vill ge dem till er… sluta kalla mig tjuv.

Edit: Idag (22/7) gick jag på lunchen och köpte The Age of Nero (ligger nu på min iPod och i en skrivbordslåda på jobbet i väntan på utrensning i CD-hyllan hemma) så idag tjänade Satyricon fem spänn till på mig.

5 kommentarer

  1. Janne said,

    Förra veckan beställde jag nya Dinosaur Jr-plattan på vinyl från deras skivbolag i USA när jag blev peppad för att den var så jävla bra (jo, jag hade laddat ner och tjuvlyssnat…). Gissa om jag blev överraskad i morse när de plötsligt skickat tillbaka pengarna till mig eftersom jag bor i Sverige och inte får köpa den direkt från dem… Det är någon annan som distribuerar skivan i Europa, så då måste jag visst rätta mig efter det… Svårt att göra rätt för sig trots att man gärna vill alltså… :) Nu är ju frågan var man hittar den på vinyl här i närheten!

    • aberg said,

      Det är bara att inse, de vill inte ha dig som kund, de vill inte ha dina pengar. De vill bara hota dig och stämma dig. ;)

  2. David said,

    Jag kan bara hålla med. Jag har svårt att få plats i min DVD-samling, varav jag inte skulle köpt det mesta om jag inte testat det först meddelst nedladdning. Jag har idag hela Battlestar Galactica (ja, alla utkomna delar iallafall, men jag har förbeställt sista delan) på DVD. Den hade jag aldrig köpt om jag inte hade fastnat för den genom nedladdning.

    Ibland köper jag grisen i säcken, om det är extrem rea. Men jag vägrar köpa något för fullpris om jag inte fått försäkra mig om att det är värt det under former jag väljer.

    Jag försöker nu bojkotta bäst jag förmår, och det är främst därför jag slutat ladda ner. (För jag vet med mig att jag inte kommer kunna låta bli att köpa om jag gillar det jag laddar ner…)

    • aberg said,

      Precis, självklart finns de de som inte funkar som oss… men är de kunder? Kommer de någonsin att köpa någonting?
      Jag tror inte det.
      Behandlar man däremot sina kunder med respekt, och ser till att hitta affärsmetoder som kan täcka upp för ett visst svinn, då vinner man både lojalitet och pengar.

  3. David said,

    Och om inte det framgick, Battlestar Galactica är bara ett exempel bland många.

Kommentera

