Public Relations 101

september 7, 2009 at 6:31 e m (fildelning, Kultur: Ljudlig, Mediakommentar) (, , )

Till skillnad från Universal greppar Paul Simon det där med goodwill och dumheter man skall akta sig för. Eller åtminstonde förstår han värdet av plausible deniability och att två sina händer när folkopinionens vindar blåser.

Det var en hjälpligt god nyhet, vilket man inte kan få för många av. Jag antar att det inte ändrar något för De tre musketörerna dock, vilket gör att våra biljetter fortfarande befinner sig i upphovsrättsspattslimbo. Universal lär ju inte ändra på sig…

Jag hade en rätt animerad debatt med en födelsedagsfirande god vän i lördags. De övriga gästerna såg rätt uttråkade ut, stackarna, men jag och födelsedagsbarnet kunde hålla låda i alla fall. Det handlade, som vanligt, om upphovsrätt och ”stöld”. Ingen av oss lär väl någonsin rucka på positionerna, men det är intressant att notera att även om han, som jag, är sprungen ur en independentkultur så är han bra mycket mindre fildelningspositiv.

Han ser risken att små ekonomiskt utsatta band och skivbolag slås ut, medan jag fortfarande håller för sant att vissa enskilda aktörer givetvis kommer att stryka med (och det är tråkigt men förmodligen oundvikligt) men kulturen i stort kommer att fortsätta. Kanske blir det svårare för honom, som är vinylentusiast, men om man skiter i formatet finns det alltid någon som kommer att brinna för musiken (och makttrippen) så mycket att han upplåter serverplats mot att han får bestämma vad som skall ges ut.

Whatever, jag orkar inte inte bry mig så mycket längre, tiden är på min sida och när väl vissa etablerade kulturbärare äntligen har dött av så kommer paradigmskiftet av sig själv. Så länge vi inte har utplånat Internet för att skydda lobbygruppernas intressen.

2 kommentarer

  1. Väderkvarnen said,

    Att se fildelningen som ett hot mot små band och bolag var sannerligen något nytt! Normalt är det de stora elefanterna som heh ”förlorar mångmiljardbelopp”. Många små band kommer ju fram ur anonymiteten genom att skänka bort sin musik, se bara MySpace!

    Jag har svårt att köpa din väns argument. Han borde vara gammal nog för att begripa att man ofta laddar ner för att provlyssna. Är det bra så köper man sedan, den typen av band han brinner för har ju hängivna lyssnare, och det borde gälla dem i ännu högre grad.

    Ett exempel på detta är förträffliga (kanske inte din stil) Miike Snow som spelade på Popaganda. Jag laddade ner för att få den direkt men köpte skivan i samma veva.
    http://www.myspace.com/miikesnow/

    Man kan lika gärna säga att nedladdningen gör reklam för, sprider, och säljer deras musik!

Kommentera

