Musik för mörka rum och resor genom natten

september 9, 2009 at 8:15 f m (Först upp mot väggen, Kultur: Ljudlig, Resor)

Sitter på tåg till Malmö för ett kundärende och genom ”Internet på tåg”s magi lyssnar jag på Spotify. Min playlist med mer meditativ musik som jag valt att kalla (pretentiöst nog) ”Musik för mörka rum och resor genom natten”. Det finns en anledning bakom namnvalet, jag tycker att viss musik passar sig som allra bäst för att just sitta på ett tåg eller i en bil och se ett nattmörkt landskap susa förbi. Det blev Thom Yorke, UNKLE, Massive Attack, Portishead och för att variera blandnigen något Katatonia.

Jag hatar att resa. Det går aldrig att sitta helt bekvämt, man tvingas genomlida sina medresenärer och det går inte att få en kopp drickbart kaffe. Men när man får sitta och bara se landksapet susa förbi till tonerna av bra musik så går det an… flygresor saknar dessutom till och med den lilla anständigheten. Gissa om jag är en varm förespråkare för ett gemensamt europeiskt MagLev-nät?

Dagens irritationsmoment, och faktiskt en person som borde få åka upp på min lista av folk som är först att åka upp mot väggen när revolutionen kommer var den sura dam på några och sjuttio som klev på halvvägs och ville ha min plats.

Visserligen, jag måste vara helt ärlig, jag satt på hennes plats eftersom jag ville sitta med min kollega. Men naiv och välvilligt inställd till mina medmänniskor som jag är trodde jag att en sån liten bokningsmiss borde gå att lösa i en halvfull tågvagn.

Men nej då…

”Jag ska sitta här.”

”Oj, okej… jag har plats 46…”

”Det är är inte plats 46, det är plats 26 och det är min plats.”

”Jo, jag förstår det. Men jag tänkte att vi kanske kunde skifta plats så jag får sitta här med min kollega?”

”Nej, det här är min plats.”

Då gav jag upp, det var bara att packa ihop mina prylar och gå och fortsätta eventuell kommunikation med kollegan via instant messaging.

Hur svårt skall det behöva vara att bara kunna kompromissa och föra en dialog om en lämplig kompromiss?

Hade hon framfört något som helst giltigt argument som typ ”Jag har bokat den här platsen för att den har ett bord” ”Eller Plats 46 är inte i färdriktningen” (Vilket den visserligen var) så hade det kännts okej. Men bara kompromisslös dumsurhet gillar jag inte.

Kommentera

