This is why we fight…

september 15, 2009 at 12:42 e m (Kultur: Ljudlig, Teknik, The Great Copyright Debate of '09) (, , )

Jag gillar inte hyperboler, i alla fall inte när det inte är jag själv som står bakom dem, men ibland går det faktiskt inte att vara lugn och sansad. När man diskuterar med upphovsrättskramare blir det till exempel sannerligen svårt, eftersom de tycks vara beredda att offra allt vett för att skivbolagen ska få fortsätta sitt orättfärdiga kulturmonopol, långt efter att det upphörde att fungera.

Ta det här fina exemplet från Japan. Jag skulle alltså inte kunna göra som jag alltid gör, köpa en skiva nere på Repulsive Records på s:t Eriksgatan, ta med den upp till jobbet, rippa ner den och lägga den på min spelare (förutsatt att min spelare var en telefon).

Musik som jag bevisligen har betalt för, hanteras som brottslig, eftersom jag inte längre har rätten att nyttja den på den spelare jag vill. Plötsligt betalar vi för rätten att använda ett format snarare än rätten att lyssna på en viss musik.

Det är ett steg i fel riktning, och vad händer när valideringsservern inte längre är i drift? En cigarr till alla er som gissade på att konsumenten är ”pulet i røva!” som broderfolket i nordväst så gärna säger.

Vi kan inte tillåta annat än öppna standarder för kultur, för sårbarheten i det långa loppet är så stor. Konsumenterna är de som förlorar och det är fan dags för staten att sluta stå på fiendesidan i den här frågan, vi betalar fan inte skatt för att det ska stiftas konsumentfientliga lagar.

Kommentera

