Yttrandefrihet

oktober 26, 2009 at 10:30 e m (Politik) (, , )

Appropå Jimmie Åkessons ytterst oläsvärda inlägg i Aftonbladet så känner jag ändå att jag vill tala om yttrandefrihet.

Om man känner mig skulle man lätt kunna tro att jag har något emot yttrandefrihet och helst av allt vill leva i ett maoistiskt paradis där total åsiktshegemoni råder och jag är kung. Inte för att tanken på mig som normerande inte är extremt tilltalande, men det är ändå totalt fel.

Jag står för yttrandefrihet, sålänge den yttrandefriheten också innefattar min rätt att säga åt dig att hålla käften. ”Det där är en åsikt du får ha, men den är dum, illa underbyggd och uselt formulerad och alla (särskild du) vore lyckligare om du höll inne med den.”

Omvärlden är så jävla rädd för att framstå som ”Politiskt Korrekt” att vi glömmer av att det i yttrandefriheten ingår rätten att bli förkastad, förlöjligad och förhånad.

Jag får säga att Jimmie Åkessons och hans SD:s åsikter är pissdumma, lika väl som de får ha och framföra sina pissdumma åsikter. Det är en förmån vi inte behöver vara rädda för att utnyttja.

Det sägs så jävla mycket korkat i ”Sannningens” och ”Det politiskt inkorrektas” namn att det är dags att vi säger ifrån.

Kommentera

