Gratis böcker

januari 24, 2010 at 9:41 e m (fildelning, Kultur: Skriven) (, , )

Jag har fått en ny chef, som jag för en gång skull både gillar och respekterar. Jag skulle kunna gå in på forna chefer och deras fel, men det känns illojalt mot företaget… och det här är ärligt talat inte den sortens blogg.

Så, låt oss istället konstatera att jag och min nya chef diskuterade SF-böcker och copyright och håller mer eller mindre fullständigt med varandra om vad som är bra och rätt i bägge frågorna. Det började med att vi diskuterade hans Barnes & Noble Nook som ju gör mycket rätt jämfört med andra e-läsare på marknaden även om batteritiden är horribel och gränssnittet har sina skavanker. Om de såldes i Sverige till ett rimligt pris och inte var bundlade med AT&T:s jävla mobilabonemang skulle jag nog sätta upp en på önskelistan.

Hur som helst, även om Nook:en är rätt snäll och stödjer många DRM-fria format så kom vi in på hur dåligt det är med DRM, sen diskuterade vi lite fram och tillbaka på temat ”Jag har pengar, jag vill ge dem till er…varför skall ni göra det så jävla svårt för mig?” och i slutändan så tipsade han mig om Baen books free library. Baen ger ut säckvis med SF, bland annat en av mina tillfälliga favoriter Eric Flint. Som ett experiment bestämde sig Flint och förläggaren Jim Baen att tillåta författarna att publicera delar av sin produktion för gratis nedladdning. Visst, de gör det på den lite felaktiga premissen ”De flesta vill hellre vara hederliga än ohederliga” vilket är det gamla och felaktiga sättet att tänka på digitaliserad kultur. Jag skulle vilja ändra det påståendet till ”De flesta skulle hellre att deras favoritförfattare fortsätter att ge ut böcker än skaffar sig ett hederligt jobb”, men vad vet väl jag om sånt?

Så, från Baen Free library kan du ladda ner högkvalitativ SF i ganska omfattande mängd i diverse format, till och med HTML och RTF. Själv laddade jag ner Stanza till iPhone och har nu ett antal böcker liggande tillgängliga, närhelst jag skulle vara intresserad.

Jag tycker dessutom alla som inte läst Flints introduktion till Free Library-konceptet borde göra det. Oavsett om du har intresse av SF eller inte, eftersom det är en rätt nykter take på ett dagsaktuellt ämne. Hur fan skall författare få betalt av alla som lånar böcker från sina kompisar? Dessutom skriver Flint än mer i sina Prime Palavers där han besvarar läsarfrågor rörande Free Library, läs dem med.

Eftersom jag tycker det hör till ämnet passar jag än en gång på att puffa lite för Mörkrets Väktare (väl medveten om att det också kan tolkas som skamlöst länkfiske) för att visa att man kan ta det hela ett steg längre än Flint, om man bara har lite mod, och till Xtremecreator utifall att någon med författaraspirationer läser det här inlägget och undrar hur de skall börja bryta paradigmet.

Kommentera

