Odlat kött, where do I sign up?

april 8, 2010 at 6:20 f m (Mat, Mediakommentar) ()

Aftonbladet skriver att provrörsodlat kött som vuxit i näringslösning kan vara på väg i framtiden. 68,5% av läsarna säger att det inte är något de skulle kunna tänka sig att äta. Varför då?

Tänk er själva, energieffektivt kött utan några som helst moraliska komplikationer. Du tar inte ett liv för att äta ditt bacon, inga kännande varelser har behandlats illa eller behövt få ångest för att du skall kunna bli mätt. Plötsligt är tanken på att alla människor på jorden skall kunna få äta biff en gång i veckan inte en dystopi som leder till Mad Max och kanibalism.

I helvete att jag skulle ha några betänkligheter, rulla in provrörsbiff och petriskålsbacon ni bara. Smakar det kött så är det kött, bara inte kött som någon lidit för.

För den som tycker att aftonbladets artikel inte är utförlig nog så skrev Wired om det här för ganska exakt två år sedan.

3 kommentarer

  1. Jarno said,

    Jag hade nog börjat äta kött igen om det där blev verklighet.

    • aberg said,

      Det enda argument kvar mot kött skulle ju vara att man inte gillar smaken, men det är ju en lögn ;)

  2. Jarno said,

    Fast å andra sidan så tycker jag ju inte om smaken, eller jag tyckte i alla fall inte om smaken när jag var yngre. Numera kommer jag inte ihåg.

Kommentera

