Nördanteckning: VirtualBox

april 17, 2010 at 4:30 e m (Teknik) (, , )

Jag gillar Suns VirtualBox, det är grymt bra, och jag använder det på jobbet för att köra windows 7 på min OpenSuse11.2-burk.

Har man en gång haft virtuella desktops, ett kraftigt command line interface och operativsystemstöd för ssh, scp och vpn så är det ingen direkt anledning att köra Windows om du kan övertyga IT-avdelningen om att du är bättre betjänt av ett annat operativ.

Det förstås, jag behöver fortfarande tillgång till Outlook och open office kan inte öppna alla de tramsiga Powerpoints och Excels jag behöver jobba med, så där kommer virtual box in.

Men när man väl sitter där och skall installera VirtualBox så visar det sig att Linux är lika hopplöst som vanligt. Det här är tredje eller fjärde gången jag installerar VirtualBox och det har varit ett lidande varje gång.

Så här är mitt försök att dokumentera processen, så jag har den någonstans där jag vet var den är. Hoppas det hjälper någon av er med att lösa ett problem också.

Förberedelser:

1) Ladda ner senaste versionen av VirtualBox från hemsidan. http://www.virtualbox.org/
2) Försäkra dig om att du inte gör något så dumt som att ladda ner 32-bitarsversionen om du har ett 64-bitars operativsystem.
3) Se till att du har alla nödvändiga paket installerade.

  • kernel-source
  • kernel-syms
  • xalan-c
  • xerces-c
  • gcc
  • make

Installera VirtualBox från paketet, och kör sedan ”/etc/init.d/vboxdrv setup” som root.

Kom ihåg att användare som skall använda Virtual Box måste vara med i gruppen ”vboxusers”.

Här är samma info, fast på engelska och från Suses egen hemsida.

Edit: Vill du ha in Guest Addons på din virtuella burk, och du som jag just nu försöker göra det på en CentOS 5.4 så är det lite mer grejer att fixa med.

Jag är ingen Linux-guru, långt därifrån, så därför kan en del steg vara onödiga… men det här är vad jag gjorde för att få det att funka.

Skapa ett directory för dvd. (mkdir /mnt/dvd)
Välj ”Devices > Install Guest Addons” från menyn på din virtuella maskin.
Montera DVD:n till /mnt/dvd (mount -r -t iso9660 /dev/dvd /mnt/dvd)
Se till att du har allt du behöver installerat:

  • gcc
  • kernel sources
  • kernel-devel
  • make

Byt directory till till /mnt/dvd.
Skriv sh VBoxLinuxAdditions-[arkitektur].run

Nu skall det funka och du skall kunna montera USB från din fysiska dator till din virtuella.

För att få ett virtuellt Suse att funka på min Windows 7 var jag tvungen att härka lite i den virtuella maskinen. Instruktioner hittade jag här och här

Kommentera

