På väg in i historien

april 27, 2010 at 10:28 f m (Död, Kultur: Ljudlig) (, , )

Det är inte bara jag som saknar Bo Hansson tydligen.
Copyriot skriver mycket bra och varmt om sitt minne av Bo och skivan El-ahraira.
Så även Barnvagnen som delar med sig av sina Hanssonminnen.
Throw me away har också uppmärksammat den flyhäntes bortgång.

”Sagan om Ringen”var en av de första skivor jag fastnade för i min mors skivsamling. Inte konstigt eftersom jag redan tidigt danades till ett tolkienfan. Jag läste seriealbumet, baserat i alla fall till viss del på Bakshis filmversion och lyssnade på skivan. Hanssons svävande slingor och emellanåt hetsiga spel brände fast sig i mitt sinne på ett sätt som, måste jag erkänna, få musikstycken lyckats med. För er som har Spotify kan jag bara rekommendera att lyssna själva.

Jag försöker desperat att gräva efter något mer påtagligt Bo Hansson-minne. Men för mig har det bara rört sig om en bakgrund till att växa upp, en ljudtapet som alltid funnits någonstans i bakgrunden. Det gick alltid att ta fram Sagan om Ringen eller Trollkarlens hatt och få de där rysningarna efter ryggraden.som till exempel ”De svarta ryttarna” gav mig. Jag har dock inte lyssnat på Bo Hansson sedan jag övergav min skivspelare på MGB:s vind i Göteborg, men upptäckten att han finns på Spotify var oerhört välkommen.

Hur som helst, här står jag igen… på kanten av Kipling Tower och tittar ner på en värld som inte förstår vad som har blivit fel. Bo Hansson finns inte längre, men den här gången känner jag mig inte lika ensam.

Kommentera

