Inte fan smakar det bäver

juni 6, 2010 at 7:37 e m (Mat) (, )

Eller, jo… det gör det nog ändå. Aftonbladet rapporterar att vår plattsvansade vän i gnagarsläktet börjar göra sig populär på finrestauranger i Danmark. Av någon sorts oklart antropomorfiserad anledning tycker dock 79,1% av läsarna att bäver inte är något det är sugna på att äta. Ett för min del totalt obegripligt ställningstagande, jag har ätit bäver. Inte på det där burleskt angloamerikanska viset… en gentleman talar hur som helst inte om sånt, utan på riktigt stenåldersvis, kokad i en grop över upphettade stenar. Jag skulle gärna äta det igen, lagat på mer sofistikerat sett.

Kan man äta lamm, rådjur, hare, kanin och andra söta djur ser jag ingen anledning att inte äta bäver. (Själv gör jag av personliga skäl undantag för kanin, men jag har svårt att tro att nära åttio procent av de röstande tycker att bävrar är jättesöta och kanske har haft en som husdjur.) Så varför skulle man inte äta bäver? Den lever ett relativt renligt liv, äter (såvitt jag vet) enbart växter, räknas i den katolska dietföringen till fiskarna och har inga direkt giftiga beståndsdelar… bävergället luktar illa men kan användas i snapsblandning.

Den enda betänklighet jag kan tänkas ha är att bävern är ett fredat djur. Men med en stam på 100 000 djur så måste den ju gå att skjuta fritt, med tanke på hur illa vargen farit på sistonde.

Kommentera

