Ett sätt att konkurrera med gratis

juli 20, 2010 at 10:04 e m (fildelning, Kultur: Spel) (, , )

Det finns två sorters människor här i världen och nej… jag tänker inte börja tala om ”hoppa” och ”knuffa”-människor igen.

Istället är det frågan om de som klamrar sig fast vid en affärsmodell och de som kan förändra sitt sätt att tänka. Det går bra att klamra sig fast vid en affärsmodell så länge affärsmodellen går med vinst. Men om du inte kan lägga om kursen i motvind så kan du komma att få lägga ner företaget. Att Copyswede inte har så många möjliga kursändringar utan kommer gå till botten med man och allt, om de inte lyckas lura på våra politiker ytterligare en idiotisk straffskatt, gläder mig visserligen. Men andra har pratat om detta.

Istället tänkte jag ta upp ett positivt exempel:

I den magiska världen av masspelaronlinerollspel finns det en kung. Han heter Blizzard och styr enväldigt över vad som anses som en ekonomisk framgång med sina 11,5 miljoner spelare. Detta betyder i princip att om du inte drar in nära nog en miljard kronor i månaden på ditt onlinerollspel så räknas det som en ekonomisk flopp. Hur bisarrt orimligt det ekonomiska klimatet är kan väl förmodligen vem som helst gissa.

För att få ta del av storkovan så gäller framför allt två tankar:
1) Du måste ha en stabil Intelectual Property att luta dig mot. De populäraste varandes Star Wars, Star Trek, Conan Rabarbern, Dungeons & Dragons, Sagan om Ringen, Warhammer och Superhjältar.
2) Ditt spel måste vara lika neddummat som World of Warcraft för det är vad kidsen gillar.

Så, du börjar med att köpa en svindyr IP från ett slemmt licensieringsbolag och sen försöker du härma efter det minst engagerande konceptet i speluniversum. Och om du får in mindre än en miljon spelare går du i konkurs. Värt att nämna i det sammanhanget är att innan World of Warcraft fullkomligen exploderade ansågs 200 000 betalande spelare exceptionellt bra och gör man matten så ser man att 200 000 gånger 135 kronor i sig skulle omsätta inte helt föraktliga 27 miljoner kronor i månaden eller 324 miljoner om året. (Vilket skulle kvala in dig i den övre halvan av segmentet ”medelstora bolag”)

But I digress, som de anglofona säger. Vad gör du när användarantalet går åt fel håll och Kung Blizzard hånskrattar åt dina försök att hålla näsan över vattenytan? Turbine, som köpte på sig både Sagan om Ringen och Dungeons & Dragons i ett utfall av total IP-frossa, började fundera.

Ett av de största problemen med att dra in nya spelare i ett onlinerollspel är att när du väl pungat up med pengar för din låda med fem omoderna CD-skivor i och ägnat större delen av en kväll åt att sitta och vända plastplättar i datorns kaffekoppshållare så har du två år av uppgraderingar att ladda ner från Internet och applicera innan du får spela. Där har man en tröskel man kan försöka ta sig förbi. Kanske skulle man kunna lägga upp senaste ”major release” för gratis nedladdning? Många gör det. Blizzard erbjuder tio dagar av world of warcraft för den som vill. (Skulle du vilja fortsätta spela måste du köpa en låda med CD-skivor i däremot)

Turbine bestämde sig för att tio dagar inte var tillräckligt. Man satsade på en affärsmodell som kallas ”freemium”, ungefär som Spotify dårå. För den som vill spela Dungeons & Dragons så är det gratis. Helt gratis och no strings attached. Du behöver inte ens registrera ditt kontokort för att skapa ett användarkonto och ladda hem spelet. Men, precis som du hos Spotify får reklam och keckig ljudkvalitet om du vill äta gratis så får du inte tillgång till hela spelet om du inte pyntar lite.

Vill du spela en Warforged eller Drow som din ras? Det kostar pengar. Vill du att din karaktär skall vara en munk? Det går bra, men det kostar. Vill du ha access till fler uppdrag och grottor eller kunna ha mer än två karaktärer i spelet? Allt går att ordna med pengar. På lägre nivåer är i princip allt tillgängligt innehåll gratis, men ju högre upp i nivårna du kommer desto mer pengar kommer Turbine vilja ha av dig.

Vilket jag tycker är helt och hållet resonligt. Om du hänger kvar i spelet upp till de högre nivåerna så uppskattar du det uppenbarligen så mycket att du borde se över möjligheten att ge lite pengar åt de som skapade det. Har du väl köpt något till ditt konto är det dessutom ditt permanent. Om du köper nya uppdrag åt en karaktär så kan alla dina karaktärer komma åt de uppdragen. Om du verkligen vill ge Turbine pengar kan du dessutom, precis som hos Spotify, betala 15 dollar i månaden och få en prenumeration som ger dig access till allt spelet har att erbjuda.

Man kan diskutera spelets meriter som spel, men det är inte helt utan sin charm och eftersom det är gratis till att börja med är det perfekt för att slå ihjäl regniga semesterdagar, sjukdagar eller en långhelg med. Det enda du måste investera är hårddiskutrymme och tid. Jag laddade hem det för att jag inte hade lust att lägga pengar på något nytt spel och lika gärna kunde testa DDO som att försöka hitta ett piratkopierat spel som jag orkade engagera mig nog i att försöka kringgå kopieringsskyddet på.

Men hur gick det här vansinniga experimentet då? Inte kan det väl löna sig att ge bort ett spel? Särskilt inte ett spel som var så dyrt att utveckla som DDO? Tja, företag håller ju hårt i bokföringen men Turbine har i alla fall sagt att de drog in en miljon nya användare och femdubblade sina intäkter sen de gick över till Freemium. Vi tar det påståendet igenfemdubblade sina intäkter på att börja ge bort sitt spel ”gratis”.

Uppenbarligen trodde de dessutom så mycket på modellen att de gjorde samma sak med sitt andra svindyra IP, Sagan om Ringen… vilket jag ska ta och ladda ner och titta lite på så fort jag tröttnat på att spela DDO.

Vem vet, kanske något av spelen fångar mig så illa att jag måste ge dem lite pengar? Annars så har jag i alla fall spridit budskapet här. (Jag inser att det är gamla nyheter för den som håller ett öga på Onlinespel, men jag har faktiskt inte orkat bry mig om ”freemium” förrän i går när jag kände mig lite uttråkad.)

1 kommentar

  1. Ett sätt att konkurrera med gratis « Harald Åberg | Y5 game said,

    […] the rest of the post here: Ett sätt att konkurrera med gratis « Harald Åberg Comments […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: