Grundkurs i festivalekonomi

juli 22, 2010 at 4:31 e m (Kultur: Ljudlig, Spotify) (, )

Arvikafestivalen gör det jag och Evilbunny har varnat för i tre år och går på grund med besked. Idén om att det på något sätt skall vara ekonomiskt lönsamt att både pissa sin mest trogna kundkrets i ansiktet och dessutom boka överexponerade mainstreamakter som antingen spelar Stockholm-Göteborg-Malmö eller fullstora folkparksturneer.

Kom igen, Kent och Takida? Ville ni gå med förlust eller?

Problemet som festivalbranchen, och då framför allt Arvika och Hultsfred brottas med är rätt likt filmbranchens problem. Man tror att den enda lösningen för att tjäna mer pengar är att satsa på så storvulet som möjligt. Man måste ha de största namnen, vilket kostar. Men vem som helst kan lista ut att det vore bättre att istället för att lägga en miljon på att ta in ett band som lockar 20 000 besökare så lägga 75 000 styck på tio band som vardera lockar 2 000 besökare. Lösningen för att tjäna mer pengar är inte att svälla bortom alla rimliga gränser och likt en cancersvulst ta död på värdorganismen, utan att istället effektivisera och lägga ut mindre pengar. Företagsekonomi A 20p.

Om i ser var som är lönsamt i Sverige just nu så är det framför allt nichefestivaler som Emmaboda (har gått med vinst varje år sedan 2004) och Sweden Rock (Hittar inga officiella siffror, men är en garanterad vinstmaskin). Boka små band som är på väg upp i sin genre och nostalgityngda föredettingar som är glada att få spela på en stor scen igen, det är så du tjänar pengar. Hitta en lojal kundgrupp och fjäska för dem.

Om Arvikafestivalen verkligen vill rycka upp och överleva att fira sitt tjugoårsjubileum så borde de ta och skärpa till sitt program. Återvänta till att främst sälja sig till de alternativa och svartklädda samt försöka få in lite electronica och mer udda akter inom mainstreamgenrer.

Jag tog mig friheten att sätta ihop en spotifylista med artister som jag har en känsla skulle dra mer folk än 2010 års bokningar och förmodligen i många fall skulle vara ekonomiska nog att få festivalen att gå med vinst. Visst, den är ju lite viktad åt min och sambons musiksmaker, men jag har försökt plocka in lite annat som jag tycker är värt att uppmärksamma eller kan locka en lite vidare publik till festivalen. Arvika 2011

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: