En värld du inte visste fanns

februari 4, 2011 at 12:41 e m (Kultur: Ljudlig)

P, som är företagets definitiva sinolog/sinofil, tipsade mig om ett av hans favoritband Yat-Kha ett band som förenar traditionell musik från Tuvan-området, södra sibirien någonstans, med moderna influenser. Sångaren, Albert Kuvezin, sjunger strupsång, vilket definitivt är ett unikt sound.

Det fick mig att snöa in en smula och börja botanisera. Strupsång är definitivt ett perfekt medel för vissa sorter av metal, kan till exempel tänka mig att det skulle låta jävligt bra i kombination med Funeral Doom. Fast det närmsta man kommer där tycks vara Atilla Csihar med Sunn 0))) vilket är nästan lite väl svårtillgängligt för till och med mig.

Kineserna däremot vet på råd. Tengger Cavalry bjuder upp till en lustiger dans med sin kombination av kinesisk/mongolsk-folkmusik och black metal.

Jag gillar verkligen när andra kulturer kommer med sina influenser i hårdrocksform. Principiellt sett gillade jag till och med Finntroll innan det blev för mycket och för plojigt. Jag inser att det inte vinner mig några vänner i Åkessons crowd, men som jag ser det är kulturlegeringar ofta starkare än beståndsdelarna var för sig. Jag tar glatt emot tips på andra regionella hårdrocksformer.

Kommentera

