Ett alternativ till moralpanik

februari 25, 2009 at 8:08 e m (fildelning, Kultur: Ljudlig)

Kära artistsverige, kära skivbolagssverige, kära politiker och alla ni som verkar tro att allt som fildelning handlar om är vilja att ta gratis det någon annan har producerat. Tillåt mig komma med en utmaning. Anta den om ni vill, men om ni inte vågar testa utan bara bortfärdar den så har ni de facto valt att spotta på era fans, era kunder och väljare.

Jag är, den som läser lite i min blogg kan inte undgå att märka detta, av den åsikten (till skillnad från Björn Ulvaeus) att en stor majoritet av befolkningen gärna betalar för sig. Konsten är att hitta en tjänst som ger det mervärde som kunderna anser är värt att skiljas från sina pengar för.

Det faktum att iTunes, trots DRM, höga priser och tekniska begränsningar, lyckats sälja sex miljarder låtar talar för sig själv. Kunderna finns där, de vill ge er sina pengar, bara ni slutar stöta bort dem.

Så, här kommer mitt radikala förslag:

Ge bort låtar och album  i MP3-format gratis, med bittorrent-tekniken så blir det inte ens särskilt kostsamt för er. Skapa en site där du kan söka på ett så stort och varierat artistutbud som möjligt, med ordentligt avancerad taggning av låtarna och med communitygenerarade kommentarsfält, betygsystem och playlists. Utnyttja avancerade algoritmer för att kartlägga användarnas musiksmak och lär er att rekommendera nya artister till dem på ett sätt som faktiskt ger nya spännande musikupplevelser för era kunder.

Men, så fort jag hittat en skiva som jag gillar ska jag också ha möjligheten att bara kryssa i ett fält för att få den hemskickad (mot erfoderlig betalning så klart) till mig.Vill jag köpa hem låtarna i FLAC eller OGG istället så borde jag få även den möjligheten, helt utan DRM.

Så fort jag hittat en artist jag gillar vill jag bli erbjuden att köpa merchandising, lyxiga CD, LP och DVD-boxar.

Jag vill kunna klicka för artister jag gillar och bli erbjuden att köpa biljetter till deras spelningar i städer som jag väljer att bevaka, gärna i kombination med billiga paketresor ifall det rör sig om städer jag inte bor i.

Låt mig donera pengar direkt via siten till artisten ifråga, särskilt bra för osignade band så klart… men även för etablerade artister.

En portal, ett gränssnitt, ett gigantiskt heltäckande utbud och oändliga möjligheter att tjäna pengar.

Det ni inte drar in på gungorna kommer att komma in på karusellerna, och äntligen kommer det kanske att bli tydligt för er.

Om det gör allt för ont att skiljas från låtarna så tycker jag att ni kan kosta på er att arbeta ihop med Spotify för att se till att de implementerar dessa funktioner.

Allvarligt talat, jag tycker det är ett jävla meck många gånger att hitta de skivor jag vill ha på Pirate Bay, inte alltid… särskilt inte om det är något populärt jag letar efter. Har du tur får du en seeder som en stänger av datorn och går och lägger sig tidigt eftersom han ska på semester fyra månader på papaua nya guinea nästa morgon. Jag är beredd att betala för en tjänst där jag slipper det problemet.

Jag påminner mig en diskussion jag hade med ett par etablerade musiker på en fest häromsistens. Vi talade om fildelning och ersättning och jag hävdade envist att fildelning inte nödvändigtvis behöver innebära en förlust för artisterna, om de bara klarar av de viktigaste omställningarna:

1) Hitta alternativa sätt att tjäna pengar.

2) Tänk om skivpriserna, förstå själva (och skapa förståelse för) att det först och främst handlar om en inteckning i en framtida skiva, inte en betalning för en nuvarande skiva.

3) Ta ansvaret för att lära detta till era barn. Visa dem hur fantastiskt det är med fildelning och vilka möjligheter det ger, men få dem att förstå att gratis musik har konsekvenser och man måste stödja sina favoritartister genom att köpa en skiva då och då trots att man laddat ner den, gå på konserter eller donera pengar till artisterna.

Omfamna morgondagen eller förgås, it’s all the same to us.

Jag tror budskapet gick fram till sist, de verkade i alla fall inte oemottagliga… eller så var det bara rödvinet.

Den här texten kompades via Spotify av Helmet:
See You Dead

I’d like to see you
In two pieces
You won’t be walking
Barely breathing
I’d like to see you
At my door
We’re together
Like before

I could miss you more right now
or I could slit your throat
Sometimes I get so down
You’re not around and…
I’d rather see you dead

See you dead

Tonight you’re sleeping
By his side
I tried to see you
But you let him decide
I’m a threat now
Are you scared
It’s just murder
least you know I care

I could miss you more right now
or I could slit your throat
Sometimes I get so down
You’re not around and…
I’d rather see you dead
Sometimes I get lonely
And all I need is…
Just to see you dead

see you dead
see you dead
see you dead
dead
see you
see you
see you dead
dead dead dead dead dead dead deeeeeaaaad

Sometimes I get so down
You’re not around and…
I’d rather see you dead

Sometimes I get lonely
And all I need is…
Just to see you dead

Sometimes I get so down
You’re not around and…
I’d rather see you dead

see you dead
dead
see you dead
dead
see you dead

1 kommentar

  1. arkan said,

    ”Det faktum att iTunes, trots DRM, höga priser och tekniska begränsningar, lyckats sälja sex miljarder låtar talar för sig själv. Kunderna finns där, de vill ge er sina pengar, bara ni slutar stöta bort dem.”

    Intressant att du konstaterar det. För även inom den legala nedladdningen finns det problem. Nyheter24 belyser det på ett bra sätt i dag:

    http://nyheter24.se/noje/musik/143147-eminem-stammer-universal

Lämna en kommentar