The Pirate Way

maj 17, 2009 at 6:02 e m (fildelning, Kultur: Skriven, Mediakommentar)

Ravenna har övergivit tanken på att få ett förlag att ge ut svensk Fantasy (även om jag undrar om hon försökt via ljuset i kulturskymningen Wela) och gör därför slag i saken att debutera på Internet. Megakudos och respekt, även om jag förbannar henne för att komma före mig, medan jag fortfarande inte ens har börjat på ett manuskript. Nu kommer jag för evigt att segla i pionjärernas bakvatten igen, för att jag är så oföretagsam och saktfärdig.

Skit samma, låt oss alla enas om att Ravennas debut skall orsaka svallvågor som skälper Jan Guillous och  Liza Marklunds isolationistiska jolle. Vi vill se mediauppmärksamhet för att en svensk fantasydebutant publicerats (och köpts) i större upplagor än den mest slätstrukna kriminalroman. Publiken finns här, vi är hungriga, vi är villiga. Låt oss visa att vi finns och att vi faktiskt vågar köpa svenskt.

Låt oss se ett reportage med Unni Drougge, Anna Troberg och Anna Högberg sida vid sida framgångsrika författarinnor som valt att tro på den nya modellen istället för att låsa in sig i det gamla elfenbenstornet.

2 kommentarer

  1. Anna Högberg said,

    Wela är ett intressant förlag, och de var näst på min lista att skicka till. Men så kände jag… ytterligare ett halvårs väntetid… som kanske möjligen eventuellt resulterar i en halvdan lansering där jag själv ändå får göra mycket för att se till att rätt folk vet om att den finns och där jag lär förlora rättigheterna till att lansera som e-bok…

    Nä. Då gör vi det på mina egna villkor istället. När jag kommer med nästa bok så kommer det förhoppningsvis att finnas en läskrets att locka ett förlag med. I vilket fall kommer det att finnas ett uppmärksammat namn.

    • aberg said,

      Jag tror du har rätt, även om jag gillar Wela och Cecilia så har de inte direkt samma resurser för en lansering som Internet.
      Som jag själv skrivit här och där på bloggen, om jag hade ett manuskript att få ut skulle jag gå via egen lansering på Internet. För att få behålla kollen och för att det just nu ligger rätt i tiden, du har all chans att få ordentligt med uppmärksamhet.
      Jag kommer att följa din lansering med stor spänning och önskar dig all lycka till.

Lämna en kommentar